در مطلب قبل به مزایای مهم صدور سند تک برگی نسبت به سندهای دفترچه ای و قدیمی پرداختیم. در این نوشتار به ادامه این محاسن و دلایل اقدام به دریافت اسناد تک برگی نسبت به سند منگوله دار خواهیم پرداخت.
درج کامل اطلاعات بر روی سند تک برگی:
در اسناد تک برگی، مشخصات کامل ملک و مالک به صورت کاملا دقیق مطابق ذیل ثبت میشود:
1- مشخصات کامل ملک مانند: شماره قطعه، مساحت دقیق ملک، پلاکهای اصلی و فرعی و مفروزی، بخش و ناحیه ثبتی، نوع کاربری ملک، وضعیت خاص آدرس پستی، کد پستی، نقشه محل وقوع ملک و کروکی آن، شماره های ثبتی و دفتر و صفحه، شماره چاپی سند مالکیت و در صورتی که ملک آپارتمان باشد بلوک، سَمت و طبقه و …
قید مشخصات کامل مالک
مشخصات کامل مالک مانند: نام ونام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، تاریخ و محل تولد و صدور شناسنامه، تابعیت مالک، کد پستی مالک و در صورتی که مالک شخص حقوقی باشد، شناسه ملی و شماره ثبت شخص حقوقی.
شایان ذکر است علاوه بر درج موارد بالا بر روی سند مالکیت، در پشت برگه سند نیز مشخصات ملک بصورت حروفی و همچنین حدود مساحت آن و محدودیتهای نقل و انتقال از قبیل بازداشتها( مثلا در رهن بانک قرار داشتن سند ملک) و حقوق مالک و هر آنچه که لازم است، درج میشود. در واقع مهمترین مزیت اسناد مالکیت تک برگی درج کامل مشخصات و اقلام اطلاعاتی لازم میباشد و این مهم به دلیل پشتوانه ورود اطلاعات در سیستم عملی شده است.
تعویض سند در هر نقل و انتقال
در سند منگوله دار و دفترچه ای، چون ستونهای نقل و انتقال زیادی وجود دارد، این امر باعث میشود که این اسناد سریعتر کهنه و فرسوده شوند. اسناد تک برگی همانند اسناد منگوله دار، صفحات نقل و انتقال ندارند و فقط مشخصات کامل و آدرس دقیق مالک در آن ثبت شده و در زمان رهن یا گرو گذاشتن سند، در پشت برگه سند جای مخصوصی در نظر گرفته شده است.
برای نقل و انتقال اسناد تک برگی، بعد از اینکه در دفاتر اسناد رسمی مراحل نقل و انتقال تنظیم شد، سند را به دست مالک نمیدهند ، بلکه آنرا برای تعویض و صدور سند جدید به نام مالک جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال میکنند.
جلوگیری از مراجعات مکرر به اداه ثبت:
کم شدن سفرهای درون شهری و عدم مراجعه مردم به ادارات ثبت برای تعویض اسناد خود، از ویژگی های اسناد مالکیت تک برگی است. در هنگام صدور سند مالکیت دفترچه ای، چون تمام کارهای ثبتیِ اسناد مالکیت را شخصِ مالک با مراجعه به ادارات ثبت اسناد و املاک انجام میداد، وقت زیادی از مالک گرفته میشد، اما برای اسناد تک برگی روند کار اینگونه نیست.
قبل از اینکه مالک به اداره ثبت مراجعه کند، تمامی مراحل نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی در یک جلسه ثبت و به امضا طرفین میرسد. سپس، سند برای تعویض و صدور سند جدید به اداره ثبت و اسناد ارسال خواهد شد.
در حال حاضر تبدیل سندهای قدیمی به سند تک برگی موضوعی اختیاری است و هنوز برای آن اجباری درنظر گرفته نشده است؛ پس قبل از اینکه مهلتی برای اعتبار آن تعیین شود و معطلیهای چند ساعته در نوبتهای ادارهها و دفاتر ثبت شروع شود، داوطلبانه برای تبدیل این سندها اقدام کنید.
درباره این سایت